De Indiase keuken is erg groot en gevarieerd. Er zijn dan ook honderden verschillende soorten ontbijt en ook nog eens heel veel daarvan zijn vegan. Houd je van een hartig vegan ontbijt dan is Uttapam zeker een aanrader. Het is een simpel en proteïnerijk ontbijt uit Zuid India. Je kunt er echt elke kant mee op en creatief mee variëren. Je kunt elk soort topping waar je van houdt toevoegen, zolang je het maar in kleine stukjes snijdt. Zelf vind ik het erg lekker met paprika, tomaat, ui, erwtjes of kleine stukjes broccoli. Het is mogelijk om deze groenten of door het beslag te mengen, of nadat je de uttapam in de pan hebt gedaan boven op het beslag er in te drukken. Je hebt heel erg veel verschillende soorten Uttapam. Voor veel moet je, net als bij het maken van dosa, linzen en rijst een nacht laten fermenteren en erna tot een fijn beslag maken. Dit recept is een stuk simpeler en sneller.

En dan hierbij het recept!

Categorie: breakfast
Hoeveelheid: voor 2 personen
Bereiding: voorbereiden: 20 minuten, baktijd: 5 minuten

Wat heb je nodig voor de Uttapam?

Materiaal

  • beslagkom
  • pan

Ingrediënten

  • 120 gram griesmeel, in India bekend als semolina
  • 2 theelepels vegan yoghurt zonder suiker (alpro soya natural werkt goed)
  • snuf zout
  • als je er van houdt kun je eventueel fijngesneden koriander of dille aan het beslag toevoegen
Toppings:

Deze ingrediënten zijn een voorbeeld en kun je dus of toevoegen aan het beslag, of er later in drukken.

  • halve ui gesnipperd
  • 2 tl tomaat in stukjes
  • 2 tl paprika
  • 1 tl tuinerwten

Hoe maak je het?

  • Doe het griesmeel in de beslagkom en voeg 120 ml water toe. Laat dit minimaal een kwartiertje staan zodat het goed is opgenomen.
  • Voeg twee theelepels yoghurt en het zout toe (eventueel ook de fijngesneden kruiden) en mix dit goed door elkaar.
  • Verhit een pan (niet te hoog) en voeg een beetje olie toe en verdeel dit goed over de pan.
  • Voeg een lepel van het beslag toe aan de pan en sprenkel voorzichtig een beetje olie rond de buitenkant van de uttapam.
  • Wanneer je de groenten niet aan het beslag hebt toegevoegd kun je deze nu op de uttapam leggen en er goed in indrukken.
  • Houd goed in de gaten of de uttapam bruin wordt en draai het dan om. Wanneer je uttapam knapperig is is hij klaar.
  • Herhaal dit proces tot je beslag op is.

Tip!

Serveer het met chutney of raita. Erg lekker met een glas chai! En wil je meer weten over de Indiase keuken? Kijk dan hier

En? Wat is jouw favo ontbijt?